22.10.2015 Kauppalehti
Alaveteli
Päivikki Pietarila
Pohjanmaalla, Kruunupyyn Alavetelissä sijaitsevaa pesuainetehdas Kemvitiä johtaa tyytyväinen mies.
Juuso Viherlaakso ryhtyi yrittäjäksi vuosi sitten, kun hän osti kahden yhtiökumppaninsa kanssa yrityksen sen perustaja Bengt Djupsjöbackalta.
Sitä ennen Viherlaakso teki 15 vuotta myyntitöitä pesuainealan suuren kotimaisen, Kiillon leipiin.
Pienessä ja ketterässä saippuatehtaassa kaikki on lähellä ja päätökset syntyvät nopeasti.
”Käsitykseni mukaan pienelle on myös aina tilaa suurten välissä”, Viherlaakso sanoo.
Kemvit alkoi valmistaa pesuaineita parikymmentä vuotta sitten, kun Djupsjöbacka osti lamassa kaatuneen vaasalaisen pesuainetehtaan konkurssipesän.
Yritys valmistaa nestemäisiä ja pulverimaisia pesuaineita ja desinfiointiaineita maatalouteen, teollisuudelle, ammattisiivoukseen, ammattikeittiöille ja pesuloille.
Noin kolmannes Kemvitin liikevaihdosta tulee alihankinnasta. Yritys tekee pesuaineita esimerkiksi kauppaliikkeille, jotka haluavat myydä puhdistusaineita heidän omalla tuotemerkillään.
Vaasasta periytyy myös yrityksen tärkeä henkilö, kemisti Per Sandberg, joka tuli Kemvitiin töihin vuonna 2002. Hän on ollut kehittämässä valtaosaa tuotteista.
Viherlaakson mukaan myyjän ja kemistin vuoropuhelu on tärkeä osa tuotekehitystä.
”Myyjä keskustelee asiakkaan kanssa ja kemisti raaka-ainetoimittajan ja myyjän kanssa. Yhdessä funtsitaan ja sitten mennään tuotantoon, joka kertoo omat rajaehtonsa.”
”Kuten mainoslause sanoo, kokemus tuo varmuutta. Per on tehnyt pesuaineita 70-luvulta asti. Ei mene varttia kauempaa kun hänellä on jo jonkinlainen ratkaisu”, Viherlaakso kehuu.
Nyt yrityksessä tosin tehdään sukupolvenvaihdosta, kun Mattias Finell ottaa eläkkeelle jäävän Sandbergin paikan.
Kemvit myy tuotteensa jälleenmyyjien kautta.
Kun kilpailijoilla on useita edustajia kiertämässä kenttää ja edistämässä menekkiä, pohjalaisvalmistajan myyntiorganisaatio on käytännössä yhden miehen vahvuinen.
Siinä on menestyksen siemen.
”Me pidämme tuotemerkin edullisena sillä, että tuotantomme on moderni, teemme pienellä porukalla eikä meillä ole myyntiorganisaation kuluja”, Viherlaakso sanoo.
Tehdas tuottaa 1,2 miljoonaa kiloa pesuaineita vuodessa. Kapasiteettia on tosin paljon enemmän.
Uudet omistajat tavoittelevat vähintään 30 prosentin kasvua liikevaihtoon.
Sitä syntyy Viherlaakson mukaan uusimalla tuotevalikoimaa ja täydentämällä jälleenmyyjäverkostoa.
Ensi töikseen tuore toimitusjohtaja on myös toteuttanut tuotteille uuden ilmeen vaasalaisen mainostoimisto Buorren kanssa.
Kasvua yritys hakee myös uusista tuoteryhmistä.
”Meiltä puuttuvat esimerkiksi metalliteollisuuden tuotteet isossa mittakaavassa ja toivomme löytävämme sinne ratkaisuja.”
Myös EU:n asteittain voimaan tuleva biosidiasetus saattaa vaikuttaa yrityksen tuotevalikoimaan. Se vaatii rekisteröimään desinfioivat raaka-aineet. Se tietää satojen tuhansien eurojen lisäkuluja raaka-ainetoimittajille.
Tulevaisuudessa Kemvit tekee Viherlaakson mukaan myös kuluttajatuotteita.
”Se on aivan oma juttunsa. Uskon, että siihen tarvitaan yrityskauppa, jonka kautta saisimme jakelutiet.”
Vielä ei kuitenkaan ole yrityskauppojen aika.
”Nyt pitää oppia tämä yritys paremmin.”
Kemvit Oy
Tekee: pesuaineita ja hygieniatuotteita teollisuudelle, maatalouteen ja pesuloille
Perustettu: 1991
Kotipaikka: Kruunupyy
Toimitusjohtaja: Juuso Viherlaakso
Henkilöstö: 9
Omistus: Juuso Viherlaakso, Joni Aaltonen, Jari Löfroos
Yhteispeliä. Uusien pesuaineiden kehittäminen vaatii myyjän ja kemistin vuoropuhelua. Kemvitillä toimitusjohtaja Juuso Viherlaakso (vas.) tekee tiivistä yhteistyötä kemisti Per Sandbergin (oik.) kanssa. Sandberg on nyt jäämässä eläkkeelle, ja hänen saappaisiinsa astuu Mattias Finelle.KUVA: ESKO KESKI-VÄHÄLÄ
Lähetä terveiset/palaute Spraymanille tuotteistamme ja palveluistamme.